Czy możliwa Celiakia ??

Celiakia z medycznego punktu widzenia.

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
silvia9
Nowicjusz
Nowicjusz

Czy możliwa Celiakia ??

Post autor: silvia9 »

Przepraszam że zakładam nowy wątek, ale przeszukałam ich kilka i nie wiem do czego mogłabym to podpiąć.
Jestem nowa w temacie celiakii i kompletnie sie na tym nie znam.

Mam małe podejrzenia że problemy gastryczne które pojawiły się u mnie ok. 3 lat temu to może być celiakia. Od kilku lat leczę się u endokrynologa ponieważ miałam nadczynność tarczycy . 2 lata temu miałam wycieta tarczycę i od tamtego czasu nie moge wyrównać tsh.
Moja starsza siostra rodzona ma celiakie. ( Wiem że ma się ją całe życie, ale ona od kilku lat je wszystko i uważa że jej przeszło )
Miałam robioną gastroskopie kilka miesięcy temu i wynik chyba wyklucza celiakie : wycinki hist-pat błony śluzowej dwunastnicy z przewlekłym niespecyficznym miernie nasilonym naciekiem zapalnym bez mikroskopowych cech choroby trzewnej.
Czy warto jeszcze zrobić badania krwi w kierunku celiakii ? Jeśli tak to jakie są najlepsze ?
Bardzo proszę o pomoc.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
pleomorfa
Bardzo Stary Wyjadacz :)
Bardzo Stary Wyjadacz :)

Re: Czy możliwa Celiakia ??

Post autor: pleomorfa »

Dobrze, że nie podpięłaś, bo w tym dziale akurat warto każdy przypadek rozpatrzyć osobno :)
Moja starsza siostra rodzona ma celiakie. ( Wiem że ma się ją całe życie, ale ona od kilku lat je wszystko i uważa że jej przeszło )
Ona zdaje sobie sprawę ze skutków nieleczonej celiakii?

1. Ile wycinków pobrano w trakcie gastroskopii?
2. A jak wyglądają badania krwi poza TSH? Przy TSH badasz FT3 i/lub FT4?

Warto zbadać przeciwciała, bo może się okazać, że zmiany nie zdążyły się jeszcze zrobić, a proces autoimmunologiczny jest (co może być też przyczyną zapalenia).

Zaleca się na początku wykonać badanie IgA ogółem. Pomoże to zaoszczędzić pieniążki w razie niedoboru IgA oraz pokaże czy wyniki badań przeciwciał mogą być fałszywie ujemne.